Uitgevoerde restauraties

Op 5 oktober werd de botter op de helling van Nieuwboer in Spakenburg gezet. Scheepswerf Nieuwboer heeft een langshelling waardoor het hele schip in de lengte wordt ondersteund. Dit voorkomt dat het schip gaat doorzakken als het lange tijd voor restauratie uit het water is. Met deze restauratie werden de delen vervangen die bij de vorige restauraties waren overgeslagen, omdat ze er toen nog redelijk uitzagen.

Restauraties in 2004

Oktober 2004

Vervangingsplan:

  • Lijfhouten aan stuurboord en bakboord
  • Twee tussenschotten van de bun.
  • Een aantal dekenpoten
Na het gebruikelijke ritueel, het schoonspuiten van het onderwaterschip, werden de koperen kaarplaten verwijderd en veilig onder het schip opgeborgen (ze moesten er later weer op). Nu kon het grote sloopwerk beginnen. Vervangen van de lijfhouten kan op twee manieren worden gedaan.

1. Van buiten af

Het nieuwe lijfhout wordt dan van buiten af tussen de huidgang, de dekenpoten en de bunschotten geschoven tot het aansluit op de deken. Bezwaar van deze methode is dat er een stukje van de huidgang afgehaald moet worden waarna de gang niet goed meer aansluit op het lijfhout.

2. Van binnen uit

Hiervoor worden de buitenste dekendelen gesloopt zodat het lijfhout van binnen uit tussen de dekenpoten en de bunschotten kan worden geschoven tot ze aansluit op de huidgang. Hierna worden nieuwe dekendelen passend tussen het lijfhout en de overige dekendelen gemaakt. Nadeel van deze methode is dat je twee dekendelen extra moet vervangen, voordeel is een betere aansluiting (en dus afdichting) op de huidgangen. De werf baas stelde voor om methode 2 toe te passen waarbij hij aanbood om de te vervangen dekendelen voor zijn rekening te nemen (goede klant zeker?). Dat konden we natuurlijk niet weigeren. Aan bakboord en stuurboord werden de lijfhouten en de buitenste delen van de deken gesloopt. Een aantal dekenpoten verkeerden in een te slechte staat, meestal van binnen uit verrot. Ook deze werden gesloopt. Ondertussen werd ook de motor van z’n plaats gehaald. Deze staat boven (en gedeeltelijk in) het achterste ruim. Om de tussenschotten in het ruim te plaatsen zou de motor toch maar in de weg zitten. Bovendien wilden we de motorsteunen verzwaren en de bak onder de motor, die aan de kant van de achterhoos open was, dichtmaken zodat er geen olie in de achterhoos kon lopen. Ook botterikken denken aan het milieu! Om de stijfheid in het schip te houden werden eerst alleen de koppen van de tussenschotten gesloopt, de rest bleef nog even staan om de deken te ondersteunen Het eerste sloopwerk was nu gedaan en de fase van vernieuwing was aangebroken. Eerst werden de nieuwe lijfhouten geplaatst aan bakboord en stuurboord. Het lijfhouten werd op de schotten van de bun gelegd en onder de dekenpoten en de grote bolder geschoven. Nu werden de slechte dekenpoten gesloopt, totaal moesten er vijf worden vervangen. Een meevaller, want we hadden op vervanging van zeven van die dingen gerekend.