Aan bakboordzijde werd het voorboeisel, het boord op de plecht en de insteker vernieuwd, met daarop nog de stootklamp, de beretand en het kluishout. Op 21 oktober 2000 werd de botter BU9 op de helling van scheepstimmerwerf Nieuwboer getrokken. Met hulp van familie werd begonnen met het slopen van de drie bovenste huiddelen aan stuurboordzijde. Nadat de oude gangen verwijderd waren, bleek bij inspectie van de inhouten dat er meer vervangen moest worden dan oorspronkelijk gepland was. Naast de oorspronkelijk in het plan opgenomen 5 zitters, 3 oplangers en 2 banden werden nog een oplanger en 4 banden aan het inhoutenlijstje toegevoegd. Daarna kon het echte werk beginnen. Stuk voor stuk werden van de oude banden, zitters en oplangers, voor zover ze nog aanwezig waren, mallen gemaakt. Het oude hout werd gesloopt en nieuwe inhouten geplaatst. Tenslotte werd de wegering gemonteerd. Nu het geraamte weer compleet was konden de drie bovenste huidgangen worden aangebracht. Met deze drie gangen was de huid van de botter BU9 compleet vernieuwd. Omdat het boeisel aan bakboordzijde volledig door schimmel was aangetast, werd ook hier de koevoet ingezet. Ook nu werden mallen gemaakt waarna het nieuwe voorboeisel, de insteker en het boord op de plecht werden vernieuwd. Om het geheel weer compleet te maken werden hierop het kluishout, de beretand en een stootklamp.