Uitgevoerde restauraties

In het oorspronkelijke plan was de restauratie van het onderwaterschip over enkele jaren uitgesmeerd. Gezien de slechte conditie van de vlakpunten, zowel in het voor- als achterschip was het niet meer verantwoord om met de botter op groot water te gaan varen.

Restauraties in 1991

Mei & juli 1991

De vervanging van het vlak en de kimgangen werd daarom versneld uitgevoerd. Een week na de Zuidwal-botterwedstrijden werd de BU9 op de helling van Nieuwboer in Spakenburg getrokken. Begonnen werd met het vervangen van de pannekoekslegger. De originele restanten waren zo vermolmd dat alles in een paar uur was “weggegraven”. Door een gat in de kimgang kon de nieuwe legger op z’n plaats worden gebracht. Nu was het de beurt voor de kielbalk en het onderste deel van de voorsteven. Hiervoor moest de botter naast het hellingbed worden gezet, wat met hydraulische drukdozen werd gedaan. De kielbalk werd tot de scheg vervangen. Hierna werd de eerste vlakgang aan bakboord gesloopt plus een deel van de tweede. Het middendeel van het vlak bleek nog in goede conditie, in de hozen en in de ruimen was de slijtage door hoosschep en suil duidelijk zichtbaar. het vlak was op deze plaatsen nog maar 2 à 3 cm dik. De nieuwe vlakdelen werden vanaf de kielbalk om en om, bakboord en stuurboord, tegen de inhouten bevestigd, van voor tot achter uit een stuk, 13 meter lang, 60 cm breedt en 7 cm dik eiken. Intussen werden een aantal inhouten vernieuwd, 3 banden, 3 oplangers, 4 zitters in het voorschip en 2 banden in het achterschip. De beide hoofdschotten van de bun werden vervangen, de nieuwe eiken schotten werden vanuit het ruim op hun plaats gebracht tussen het vlak en de deken. De laatste stap was het vervangen van de kimgangen aan bak- en stuurboordzijde vanHierna werden de oude, aansluitende gangen verstevigd zodat we het resterende blik weer konden vastzetten, in afwachting van de volgende restauratie. het voorschip.