Uitgevoerde restauraties

Begin 1998 werd van het voorschip het stuurboord buiten-boeisel vervangen, in het najaar van 1998 was het voorschip aan de beurt. Na afloop van het vaarseizoen werd de botter bij de Scheepstimmerwerf Nieuwboer in Spakenburg op de helling getrokken. Dit jaar was het voorschip tussen kimgangen en berghout aan de beurt. Berghout en voorstuiten waren in 1988 en 1990 vervangen en in 1991 waren de kimgangen en het onderste deel van de voorsteven vernieuwd.

Restauraties in 1998

Januari 1998

Begin 1998 werd van het voorschip het stuurboord buiten-boeisel vervangen, in het najaar van 1998 was het voorschip aan de beurt. Na afloop van het vaarseizoen werd de botter bij de Scheepstimmerwerf Nieuwboer in Spakenburg op de helling getrokken. Dit jaar was het voorschip tussen kimgangen en berghout aan de beurt. Berghout en voorstuiten waren in 1988 en 1990 vervangen en in 1991 waren de kimgangen en het onderste deel van de voorsteven vernieuwd. De gangen boven deze kimgangen zaten aan beide zijden al vanuit de visserij in het blik en waren langzamerhand zo slecht geworden dat het schip water bleef maken.Het oorspronkelijke plan was om het voorschip aan beide zijde te voorzien van een nieuwe huid maar na het slopen van de voorsteven en een bakboordgang bleek dat van de inhouten die er aan de buitenkant nog aardig gaaf uitzagen alleen het omhulsel nog aanwezig was. Besloten werd om de restauratie over twee jaar uit te smeren en dit jaar, naast de voorsteven, de bakboordskant geheel aan te pakken inclusief alle banden, oplangers en zitters. Omdat we vrij veel lekkage hadden aan de stuurboordskant werd ook de eerste gang boven de kimgang aan stuurboord in het plan meegenomen. Het krophout had nog voldoende houvast zodat ook dit nog even kon wachten. De voorsteven bestond uit drie delen waarvan het onderste deel, de krop, in 1991 gelijk met de kimgangen was vervangen. De bovenste twee delen werden vernieuwd. Aan bakboord werden alle gangen boven de kimgang vervangen, aan stuurboord alleen de eerste gang boven de kimgang. Na het breeuwen van de gangen werd het geheel in de bruine teer gezet. De voortsteven werd afgewerkt met het aanbrengen van het oude voorstevenbeslag, bestaande uit de stevenplaat, de stagbout, een oogbout met haak en een oogbout voor de kluiverval. Aan de zijkant van de voorsteven werden verder de originele kuilogen en de beugel voor de kluiverboom bevestigd. Van het houtwerk van de voorsteven was één slemphout blijven zitten, het tweede werd vernieuwd, evenals de kabellatten en talielatten. Half december was de restauratie afgerond en kon de BU9 het water weer in. Rest nog het weer inbouwen van de kooi en het interieur van het vooronder.